دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

نیروی انسانی، اسلحه پنهان هر سازمان

ارزش و جایگاه نیروی انسانی در سازمان

یکی از بحث هایی که در دنیای تجارت و کسب و کار امروزی بسیار مطرح می شود مدیریت منابع انسانی و حداکثر بهره بری از نیروی کار در سازمانهاست.در ادامه قصد داریم این مساله را از جنبه های مختلف به طور خلاصه بررسی کنیم. هرچند موضوع منابه انسانی امری وسیع و گسترده است و نیاز به تحقیقات و تاملی عمیق دارد.ارزش و جایگاه نیروی انسانی در سازمان

انسان، به مثابه یک منبع استراتژیک

کارکنان در یک سازمان در حقیقت اصلی ترین عنصر حیات آن می باشند. کسب و کاری که از کارمندان توانمندتر و بهره وری تری، تشکیل شده است، مسلما موفق تر عمل می کند. این بهره وری زمانی افزایش می یابد، که شرکت، افراد شایسته ای را استخدام و آنها را بطور موثری برانگیزاند. همچنین فعالیت های مدیریت منابع انسانی می تواند منجر به میزان رضایت شغلی  گردد و کارکنان راضی با تلاش بیشتری در جهت خشنودی مشتریان گام برمی دارند.

از نمونه های موفق در این زمینه میتوان به شرکت مواد غذایی wegmans اشاره کرد که در سالهای 2013 و 2015 برنده جوایز متعددی در این زمینه  شده است. کمپانی ویگمنز با شعار ” کارمندان اول ، مشتریان دوم” باعث تحول شگرفی در زمینه مدیریت استراتژیک منابع انسانی شد. این شرکت تمرکز خود را بر رضایت شغلی کارکنان و انگیزه بخشی به آنها گذاشته است،مساله ای که به عقیده مدیران منابع انسانی منجر به رضایت مشتریان و به اصطلاحی خلق روابط مستحکم با آنان و وفاداری شان نسبت به سازمان می گردد.

در حقیقت بازاریابی داخلی یا internal marketing که همان تمرکز سازمان بر توانمندسازی و انگیزه بخشی کارکنان است منجر به موفقیتی چشمگیر در بازاریابی خارجی می شود. مساله ای که از چشم جف بزوس، مدیری عامل خوش ذوق شرکت قدرتمند آمازون نیز تاکنون دور نمانده است. بزوس معتقد است داشتن یک CRM موفق یکی از مهمترین عوامل پیروزی نهایی یک سازمان است. حال آنکه روابط شرکت با مشتریان از طریق کارمندان آن، خصوصا کارکنان خط مقدم شکل می گیرد و منجر به شکلی تجربه ای می شود که به آن costomer exprince می گوییم.

در نتیجه کارمندان به مثابه یک منبع استراتژیک مهم و اسلحه پنهانی هستند که در جنگ قدرت میان کسب و کارهای امروزی میتوانند به شکل یک نقطه قوت عمل کنند.

ارزش منابع انسانی و انگیزه بخشی شکلاتی

از جمله موارد مهمی که مدیران HR باید در نظر بگیرند، نحوه تشویق کارکنان است. وقتی برای یک پیروزی در سازمان به طور مساوی به همه ی کارکنان پاداش داده می شود، شاید این امر عادلانه به نظر برسد، اما در حقیقت بزرگترین بی عدالتی ممکن ، رخ داده است. به این نحوه پاداش دهی و تشویق، انگیزه بخشی شکلاتی می گویند.

اولا باید در نظر داشت که چیزی که به بعضی از کارمندان انگیزه می دهد، لزوما به همه ی کارمندان انگیزه نمی دهد. ثانیا در شکل گیری یک موفقیت هر کدام از افراد نقش متفاوتی را ایفا می کنند.

بسیار مهم است که مدیران، از جوانب مختلف عملکرد زیردستان خود آگاه بوده و به هرکس با توجه به نوع عمل کرد و احتیاجش پاداش دهند. این امر می تواند مهمترین نقطه قوت یک مدیر باشد که به میزان ارزشگذاری اهمیت منابع انسانی در ذهن وی  و و جایگاه استراتژیک مدیریت منابع انسانی در استراتژی کلان آن سازمان، بازمیگردد.

در مطالب آتی به بررسی بیشتر این امر خواهیم پرداخت…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *