دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

رضایت شغلی کارکنان چه تاثیری در پیشرفت مشاغل دارد؟

این روزها وقتی پای صحبتهای یک کارمند، کارگر یا حتی یک مدیر مینشینیم  و اوضاع کسب وکارش را جویا میشویم اولین صحبتشان در مورد رضایت شغلی یا عدم رضایت از شغلشان است.

آیا تا حالا فکر کرده اید چه میزان از شغلتان رضایت دارید؟تعریفتان از رضایت شغلی چیست؟چه چیزهایی یک شاغل را راضی نگه میدارد؟

اگر جواب سوالات بالا را بدانیم چه در جایگاه مدیر و چه در جایگاه یک کارمند راحتتر میتوانیم به خواسته های خود دست یابیم.

رضایت شغلی

در محیط کار وقتی با برخی افراد روبرو میشویم افرادی را میبینیم که از کار خود لذت می‌برند و آن را به عنوان محور اصلی زندگی خود تلقی می نمایند و برخی از کار خود بیزارند و فقط به خاطر کسب درآمد، آن را انجام می‌دهند.

به زبان ساده رضایت شغلی یعنی احساس مثبتی که پس از ارزیابی جوانب مختلف شغل خود تجربه میکنیم.دامنه‌ی این تعریف گسترده است و هرچیزی را شامل میشود.جوانب مختلف یک شغل شامل درک  ویژگی‌های شغلی،‌ فضای کار و نیز تجربه‌های عاطفی در محل کار است.

برداشت افراد از شرایط کار متفاوت است و ممکن است دو نفر در موقعیت شغلی کاملا برابر رضایت شغلی برابری نداشته باشند.بطور کلی رضایت شغلی را نمیتوان در یک جمله تعریف کرد و به همین دلیل با در نظر گرفتن گرایشات متفاوت دو تعریف تخصصی برای آن در نظر گرفته اند که عبارتند از تک مولفه ای و چند مولفه ای.

تک مولفه ای: افراد با این گرایش میگویند هر چقدر هم جوانب رضایت شغلی را خُرد کنید، باز هم بخش‌هایی از قلم میفتند و حساب نمیشوند. بنابراین در تعریف تک مولفه ای ،رضایت شغلی را یک نگرش نسبت به «کل شغل» در نظر میگیرند. نگرشی که میتوان از صفر تا صد به آن امتیاز داد و بصورت کمی آن را محاسبه کرد..

 چند مولفه ای:طرفداران این گرایش، معتقدند که هرگز نمی‌توانید رضایت کارکنان یک مجموعه را به شکل کلی آمار گیری کنید زیرا رضایت شغلی ابعاد بسیار مختلفی دارد. بنابراین برای سنجش این مقوله در یک مجموعه بهتر است جداگانه بپرسید که مثلاً رضایت شغلی فرد با در نظر گرفتن حقوق چقدر است؛ یا این که رضایت او از محیط کار و رفاه نیروی کار چگونه است؟

چرا باید رضایت شغلی کارکنان سنجیده شود؟

در بسیاری از مجموعه ها و شرکتها  همه ساله رضایت کارکنان از کاری که انجام میدهند به وسیله ی پرسشنامه های از قبل طراحی شده مورد سنجش قرار میگیرد.سوال اینجاست که این کار چه فایده ای دارد؟

سنجیدن این امر به دو جهت حائز اهمیت است:

اول از جنبه ی انسانی به این معنی که آیا در محیط کار کارمند از احترام لازم برخوردار هست و آیا برخورد فرد مافوق با افراد تحت فرمان خود منصفانه هست یا خیر؟

دومین دلیل حائز اهمیت بودن این مقوله جنبه ی محیطی و شغلی است به این معنا که ایا کارمند مورد نظر حقوق کافی را دریافت میکند و یا اینکه در محیط کار به سلامت و رفاه کارکنان مجموعه توجه میشود یا خیر؟

هراندازه رضایت از جنبه ی محیطی و شغلی بیشتر باشد کارآیی کارمندان بیشتر شده و تاثیر مثبتی بر پیشرفت مجموعه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *