دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

نقش سرمایه انسانی در توسعه اقتصادی

جایگاه نیروی انسانی در اقتصاد

در تعریف کلی توسعه اقتصادی می‌توان گفت هر فعالیتی در سازمان یا کسب و کار و یا شرکت که همراه با افزایش توان تولیدی و بازدهی باشد را توسعه اقتصادی می‌گویند. به طور کلی در اقتصاد مفهوم رشد و توسعه متفاوت است. در تعریف رشد می‌توان گفت منظور افزایش توان کمی را در نظر می‌گیریم در حالی که در توسعه ملاک ظرفیت های کیفی بوده و آن را صرف نظر از مقادیر کمی می‌سنجیم.

اما جایگاه سرمایه انسانی به عنوان اصلی ترین رکن یک فعالیت اقتصادی کجاست؟

نیروی انسانی کسب و کارها مهم ترین عامل پیشرفت یک سازمان محسوب می‌شوند به عنوان مثال یک فعالیت را در نظر بگیرید که از تمام امکانات روز بهره می‌برد اما بدون نیروی فعال و خلاق هیچ پیشرفتی حاصل نمی‌کند.

در واقع،سرمایه انسانی (Human capital) ضامن بقا و توسعه یک شرکت می‌شود از این رو تمامی مدیران کسب و کار به دنبال حفظ، بهره گیری و توسعه بهترین افراد برای فعالیت خود هستند و برنامه ریزی های آینده خودشان را بر همین مبنا پایه ریزی و سرمایه گذاری می‌کنند.

مطلب مرتبط: مشاوره منابع انسانی

اهمیت سرمایه گذاری در سرمایه انسانی

طبق مقاله Kimbery Amadeo  سرمایه انسانی ارزش اقتصادی توانایی ها و خصوصیات کاری است و روی بهره وری سازمان ها اثر مستقیم دارد. او عقیده دارد در هر کسب و کاری باید روی نیروی انسانی آن سرمایه گذاری شود چرا که کارمندان جزء سرمایه های آن هستند و به همین دلیل توسعه اقتادی را به همراه دارد و در نتیجه تولید بیشتر اقتصاد آ« فعالیت را افزایش داده و درآمد بیشتری را به همراه دارد.

در سال 1964 گری بکر (Gary Becker ) و تئودور شولتز ( Theodore Schultz ) برندگان جایزه نوبل نظریه سرمایه انسانی را خلق کردند. طبق این نظریه سرمایه گذاری در نیروی کار و تجهیزات تفاوتی با یکدیگر ندارند چراکه هر دو دارایی بوده و دارای بازدهی و درآمد هستند.

تحقیقات بکر نشان داد 25% از افزایش درآمد سالانه ایالات متحده از سال 1929 تا 1982 به دلیل سرمایه گذاری روی آموزش نیروی انسانی بوده است. از این رو نقش نیروی کار و انسان در بالا بردن توان تولیدی به شدت محسوس است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *