دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

کارآموزی و تاثیر آن در مسیر شغلی

کارآموزی در کسب و کارها

امروزه بسیاری از کسب و کارها به سمت تخصصی شدن پیش می‌روند و هر روز نیاز به نیروی متخصص و کارآمد بیشتر می‌شود.
شاید بتوان گفت یکی از مهمترین عوامل در کسب مهارت و تجربه در زمینه ی شغلی دوره کارآموزی است. بسیاری از مشاغل برای تامین بخشی از نیروی انسانی خود از کارآموزان استفاده می کنند تا در کنار بخش آموزش به فرد بتوانند با هزینه ی کمتری بخشی از فعالیت خود را به این افراد بسپارند.
اما دوران کارآموزی چه ویژگی های دارد؟ و این دوران در آینده کاری و مسیر شغلی فرد چه تاثیری دارد؟
در زیر به چند خصوصیت مهم که فرد در طی مسیر کارآموزی به آن دسات می‌یابد اشاره می‌کنیم:

تجربه فردی در مسیر کارآموزی

در طی دوره کارآموزی افراد به واسطه کار در کسب و کارها تجربه کاری مورد نیاز برای استخدام در آینده را کسب می‌کنند. مهمترین مزیت یک نیروی انسانی در کنار تخصص و مهارت لازم برای آن حرفه، داشتن سابقه و تجربه کاری است که طی این دوره فرد به خوبی با چالش های پیش آمده مواجه شده و برای استخدام شدن در کار آماده می‌شود.

مطلب مرتبط: مشاوره منابع انسانی چیست؟

شناخت خود به واسطه کارآموزی

شاید پیش آمده باشد افرادی را ببینید که از شغل خود ناراضی هستند یا به دنبال تغییر حرفه خود هستند. بسیاری از افراد که دچار این مشکل می‌شوند به این دلیل است که به درک درستی از کار و علاقه خود نرسیده اند. شاید شما به کار خود علاقه داشته باشید اما به دلیل عدم درک درست از توانایی های خود نتوانید آن طور که می‌خواهید از مهارت و رشته خود لذت ببرید و توانایی های خود را نشان دهید. در دوران کارآموزی افراد می‌توانند چندین مهارت را انجام دهند و آموزش ببینند و به درک درستی از علایق و توانایی های خود برسند.

فرصت استخدام

بسیاری از کارآموزان پس از طی دوره کارآموزی در آن شرکت استخدام می‌شوند. در طی این دوران بواسطه اینکه فرد با مهارت های کاری و تجربیات حضور در آن کسب و کار آشنا شده، کارفرمایان به دلیل حضور فرد در شرایط کاری و آشنایی با روند کار از کارآموز در جهت ردیف های شغلی خود استفاده می‌کنند.

رزومه سازی

داشتن یک رزومه قوی لازمه‌ی استخدام یک فرد در یک شرکت خوب است. بسیاری از کارفرمایان برای به خدمت گرفتن نیروی خود به سراغ افرادی می‌روند که سابقه کاری خوب و یا رزومه قوی دارند. در دوران کارآموزی فرد می‌تواند با کسب تجربه و فعالیت هایی که در این دوران انجام می‌دهد آن را به عنوان سابقه فعالیت خود ارائه دهد.

شبکه سازی و ارتباطات

در کنار تجربه یک فرد برای انجام یک کار، فاکتور ارتباطات یکی از عوامل مهم در پیشرفت فرد است. شخص دارای ارتباطات گسترده به راحتی می‌تواند در آینده کاری خود مهارت های مورد نیاز خود را کسب کند. به عنوان مثال افرادی که ب صورت فریلنسری کار میکنند برای انجام پروژه های خود ارتباطات گسترده ای داشته و شبکه سازی انجام می‌دهند و پروژه های خود را اکثرا از طریق روابطی که قبلا ایجاد کرده اند دریافت می‌کنند که در دوره کارآموزی به واسطه فعالیت آموزشی خود این روابط بهتر ایجاد می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *