دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

مشاوره منابع انسانی چیست و چه مزایایی دارد؟

امروزه اهمیت منابع انسانی در پیشرفت سازمان‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست. درواقع در حال حاضر مدیران و صاحب‌نظران به این نتیجه رسیده‌اند، مجموعه‌ای به هدف خود می‌رسد که برای نیروی انسانی ارزش قائل شود. به همین دلیل است که بسیاری از مدیران به سراغ مشاورین منابع انسانی می‌روند تا بتوانند از تجربیات آن‌ها استفاده کنند و بهره‌وری کارمندان خود را ارتقا دهند. در این مقاله، به شما خواهیم گفت که منظور از مشاوره منابع انسانی چیست و استفاده از این خدمات چه اهمیتی دارد.

با مشاوره منابع انسانی بیشتر آشنا شوید

به طور کلی، مشاور منابع انسانی کسی است که وظیفه کنترل میزان بهره‌وری منابع انسانی یک شرکت را بر عهده دارد. چنانچه میزان کارآیی از یک حد مشخصی کم‌تر شود، این کارشناسان بررسی می‌کنند که دلیل ایجاد این موضوع چه بوده و چگونه می‌توان مسئله ایجاد شده را حل کرد. مشاورین HR درواقع به عنوان یک شریک تجاری برای سازمان یا شرکت شما هستند. تمرکز اصلی آن‌ها بر روی استراتژی مشتریان داخلی نیست، بلکه موظف هستند تا اقدامات عملیاتی مدیران و کارمندان را مدیریت کند.

علاوه بر آنچه که گفته شد، مشاورین منابع انسانی وظیفه دارند بر فرآیند استخدام نظارت کنند و به مدیران بخش‌های مختلف کمک کنند تا از بین متقاضیان جایگاه شغلی، بهترین گزینه را انتخاب نمایند. کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، باید دانش و اطلاعات کاملی درباره مدیریت HR داشته باشند. علاوه بر دانش، مهارت‌های ارتباطی بالا و تفکر استراتژیک نیز در جهت رفع مشکلات احتمالی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

استفاده از خدمات مشاوره منابع انسانی چه مزایایی دارد؟

از مهم‌ترین مزیت‌هایی که استفاده از دانش یک مشاور HR به دنبال دارد این است که تا حد زیادی در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود. البته در این بین احتمالا دغدغه‌هایی برای برون‌سپاری فعالیت‌های واحد منابع انسانی در ذهن مدیران ایجاد شده که با دانستن اهمیت این کار، تا حدودی رفع خواهند شد. در این بخش، مزایایی که خدمات مشاوره منابع انسانی به ارمغان می‌آورد را معرفی خواهیم کرد.

صرفه اقتصادی

برخلاف تصور برخی از افراد، برون‌سپاری می‌تواند بسیار به صرفه‌تر از استخدام متخصص باشد. علاوه بر این، زمانی که با یک مشاورمنابع انسانی همکاری کنید، متوجه خواهید شد که دانش و تجربه او بسیار بیشتر از کارمندان این حوزه است. چراکه با پروژه‌ها و شرکت‌های مختلفی همکاری داشته و می‌توانند شرایط را بهتر مدیریت نمایند. این در حالی است که اگر بخواهید کارمند در زمینه HR استخدام کنید، مجبور هستید هزینه بیشتر برای تجربه پایین‌تر پرداخت نمایید.

همچنین اگر شما صاحب یک شرکت کوچک و نوپا هستید، همکاری با یک تیم مشاورین منابع انسانی می‌تواند بسیار سودمندتر از ایجاد یک واحد HR مستقل باشد. شما می‌توانید با گسترش سازمانتان، از تیم مشاورین بخواهید تا با روش‌های اصولی، متخصص منابع انسانی برایتان استخدام کنند و در سال‌های آتی که سازمانتان گسترده‌تر شد، واحد منابع انسانی مستقل داشته باشید.

اثرگذاری بیشتر

برای اینکه مزیت همکاری با مشاورین HR را بهتر درک کنید، می‌توانیم بگوییم که این کارشناسان مانند پیمان‌کارانی هستند که میزان اثرگذاری بالایی در رشد و پیشرفت مجموعه شما دارند. این افراد می‌توانند با تخصص خود به شناخته شدن سازمانتان کمک کنند.

افزایش بهره‌وری

از آنجایی که تجربه مشاورین در حوزه منابع انسانی بسیار بالاتر از کارمندان است، خیلی راحت‌تر می‌توانند فرآیندهای پیش رو را مدیریت کنند. تجربیات این متخصصین، در سیستم‌های پیچیده‌ای مانند: جبران خدمات و مزایا، استخدام، مقررات کارمندان، بهداشت و ایمنی و… تاثیر بسزایی دارند.

بازگشت تمرکز اولیه

مشکلی که معمولا رهبران و مدیران سازمان‌ها را گرفتار می‌کند این است که درگیر مسائل روزمره می‌شوند و این موضوع سبب می‌شود تا از تمرکز بر روی هدف کسب و کار غافل شوند. مشاورین به آن‌ها کمک می‌کنند تا تمرکز خود را به فعالیت اصلی کسب و کار برگردانند و وظیفه مدیریت مسائل مربوط به نیروی انسانی را خودشان بر عهده بگیرند. بدین ترتیب بهتر به نیازهای کارکنان رسیدگی می‌شود و همین امر سبب می‌گردد تا آن‌ها نیز رشد کنند و در تخصص خود به جایگاه‌های بالاتری برسند.

توسعه عملکرد کارکنان مجموعه

زمانی که وظایف واحد منابع انسانی برون‌سپاری شود، امکان توسعه عملکرد کارمندان نیز راحت‌تر خواهد شد. شما می‌توانید از مشاورین بخواهید تا برنامه‌های مدیریتی عملکرد را به منظور انطباق کارکنان با خط مشی‌ها و رویه‌های شرکت، اجرا کنند. این اقدام، سازمان را به موفقیت‌های تجاری نزدیک‌تر خواهد کرد.

صرفه‌جویی در زمان

دانش مشاوران HR، علاوه بر حوزه منابع انسانی، به کارهایی مانند: تنظیم اسنادی مانند کتابچه راهنمای کارکنان، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و پرونده‌های پرسنلی نیز مرتبط است. این اسناد کمک می‌کنند تا کارمندان پاسخ سوالات خود را که معمولا درمورد نحوه درخواست مرخصی و ایمنی کار و… می‌باشد، پیدا کنند. این‌گونه دیگر نیازی به کلاس‌های آموزشی و صرف وقت و انرژی نخواهد بود.

مدیریت ریسک

یکی دیگر از مزایای استفاده از خدمات مشاوره منابع انسانی این است که خطرات قانونی به حداقل می‌رسند. همان‌طور که می‌دانید، قوانین کار و بیمه تامین اجتماعی به صورت مداوم در حال تغییر است. از طرفی، آپدیت نگه داشتن قوانین حاکم در محل کار برای مدیران و کارفرمایان مشکل است. در چنین شرایطی، مشاورین در کنار شما هستند تا سیاست‌ها و رویه‌های سازمان را با قوانین هم‌سو کنند و این‌گونه از کارفرما و کارکنان نیز حمایت می‌کنند. از دیگر وظایف این متخصصان، بررسی منظم اسناد و مدارک شرکت و اطمینان از به‌روز بودن آن‌ها است.

افزایش رضایت شغلی کارمندان و کاهش نرخ خروج

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در موفقیت هر مجموعه، میزان رضایت نیروی انسانی است. یک مدیر یا کارفرما باید بداند که چه چیزی سبب شادی کارکنان می‌شود و چه عواملی بر بهبود کارآیی آن‌ها تاثیر دارد. به دست آوردن این اطلاعات و آگاهی از افکار عمومی نیاز به زمان دارد. از طرفی، برخی از کارمندان ممکن است به دلایل مختلف از بازگو کردن احساس واقعیشان طفره روند و شما نتوانید به جمع‌بندی خوبی برسید. مشاورین کمک می‌کنند تا نظرسنجی به صورت اصولی انجام شود و با تفسیر نتایج، اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

جمع بندی

همان‌طور که می‌دانید، نیروی انسانی سرمایه واقعی هر سازمان است. به همین دلیل امروزه در سازمان‌ها تلاش می‌کنند تا با استفاده از روش‌های درست، رضایت کارکنان خود را جلب کنند و از این طریق، میزان بهره‌وری آن‌ها را ارتقا دهند. علاوه بر این، مسئولیت‌های واحد منابع انسانی بسیار سنگین و خطیر است و نیاز به تخصص دارد.

گاهی اوقات این امکان وجود دارد که کادر یک شرکت به تنهایی از پس این مسئولیت برنمی‌آیند. در این مواقع می‌توان با برون‌سپاری وظایف و استفاده از خدمات مشاورین منابع انسانی، به نحو احسن امور مربوط به HR را مدیریت کرد. در این مقاله، به طور کامل به شرح وظایف این متخصصان و مزایای همکاری با آن‌ها پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *