دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

مدیر موفق چه کسی هست؟

برای شناخت ویژگیهای یک مدیر موفق نیاز هست در ابتدا بطور کلی دریابیم یک مدیر کیست و درک کنیم که بطور کلی مدیریت به چه معناست؟

مدیریت علاوه بر آن که یک دانش اکتسابی است ،یک هنر و مهارت ذاتی نیز محسوب میشود.بعبارتی مدیریت عبارت است از به کارگیری نیروهای انسانی و سایر تجهیزات برای رسیدن به هدفی مشخص.لازم به ذکر است که رسیدن به هر هدفی نیازمند یک سازماندهی هست که در راس آن مدیر و مدیریت قرار دارد.حوزه ی کاری مدیریت از خانواده ای کوچک تا یک کشور را در برمیگیرد.

چیزی که مدیران را از یکدیگر متمایز میکند و عبارتی با عنوان (مدیر خوب و مدیر بد) را به وجود می آورد هوش هیجانی افراد است بنابراین مدیرانی که بطور ذاتی دارای هوش هیجانی بالاتری هستند نسبت به سایر افراد موفقتر هستند.البته باید به این موضوع توجه داشت که بسیاری از مدیران در ابتدای شروع به کار هوش هیجانی خوبی داشته اند اما به دلیل محدود شدن ارتباطات ونیزکاهش تنوع ارتباطی به مرور زمان هوش هیجانی آنها سیر نزولی پیدا میکند.

در این نوشته سعی داریم به برخی از مهارت‌هایی در رابطه با هوش هیجانی مدیران بپردازیم و چند مورد از ویژگیهای مدیر موفق را برمیشماریم:

1-مدیران موفق مسائل شخصی را وارد کار نمیکنند

برخی از افراد زمانی که به جایگاه بالاتری میرسند و قدرت را احساس میکنند از شخصیت خود فاصله میگیرند وسعی میکنند تمام مشکلات شخصی و کمبودهای شخصی خود را در مسائل کاری و محل کار خود تخلیه کنند و به عبارتی جنگ قدرت به راه می اندازند.مدیران موفق مسائل شخصی را وارد کار نمیکند و از قدرت خود در جهت(رهبری نیروها برای رسیدن به هدف مشخص) استفاده میکنند و به همین دلیل است که تنش های کمتری با کارمندان خود خواهند داشت.

2-مدیران موفق اصولی و قاطع هستند

قاطعیت یکی از ویژگیهای بارز مدیران موفق است که البته عزت نفس و عزت کلام را به دنبال دارد.مدیر موفق به هیچ عنوان اصول مشخص خود را زیر پا نمیگذارد و اگر حرفی میزند حتما به آن عمل میکند و متعهد است.قاطعیت و تعهد مدیر برای او احترام به دنبال دارد وباعث میشود انسانی موجه بین کارمندان خود شناخته شود.

3-یک مدیر موفق برای سازمان خود ارزش مشخص میکند

مشخص کردن ارزش های روشن برای هر سازمان، گروه و یا ارگانی جزو اصول اولیه ی موفقیت در کار و رسیدن به هدف است.مشخص کردن این ارزش که باعث متعهد شدن کارمندان مجموعه به انجام وظیفه و پایبندی آنها به شغلشان میشود نشان دهتده ی استعداد و توانایی یک مدیر موفق است.مسلما هیچ فردی از امرونهی بیش از حد راضی نیست و باعث دلزدگی افراد از وظیفه محوله میشود و در این موضوع چیزی که به مدیر موفق بسیار کمک میکند ایجاد ارزش است تا خود افراد مایل به انجام وظیفه خود باشند.

4-مدیران موفق به کارمندان خود اهمیت میدهند

موضوع بسیار مهمی که راجع به مدیران موفق مطرح است آن است که یک مدیر به احساسات و روان کارمندان خود اهمیت میدهد.بعبارتی یک مدیر موفق به این موضوع واقف است که یک فرد وقتی از نظر ذهنی درگیر است و آرامش روانی ندارد بازدهی مثبت هم نخواهد داشت بنابراین برای مجموعه ی خود یک مشاور کاردان در نظر میگیرد تا به مشکلات کارمندان رسیدگی شود و کارکنان سازمان با فراغ بال بتوانند به وظایف خود رسیدگی کنند و بیشترین بازدهی را داشته باشند.

5-مدیران موفق به ترقی کارکنان خود کمک میکنند

مدیران موفق کارمندان خود را مانند سرمایه های خود میدانند و از آنها مراقبت میکنند تا رشد بیابند تا در نهایت بازدهی مثبت آنها نصیب خودشان وسازمانشان شوند.

ایجاد امنیت فکری و حفظ احترام کارکنان و در نهایت بازخورد مناسب نسبت به خدمات کارکنان از رموز موفقیت مدیران است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *