دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

فضای دیجیتال و سرمایه انسانی

حتما تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که برای انجام کاری یا تهیه یک کالا به ناچار مجبور به استفاده از اینترنت شده باشید!

امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که با بستر اینترنت سر و کار نداشته باشد.

فضای دیجیتال چیست

در تعریف فضای دیجیتال می‌توان گفت بستری که بر پایه اینترنت ساخته شده است و با توجه به رشد روزافزون آن مهارت های گسترده ای را در بر می‌گیرد.

نیروی انسانی مورد نیاز در فضای آنلاین را میتوان در شاخه های مختلفی تقسیم بندی کرد که هر روزه به آن اضافه می‌شود اما یک فرد برای فعالیت در این حوزه چه تخصص هایی را نیاز دارد؟ در اینجا به چند مورد از خصوصیات لازم سرمایه انسانی این بستر می‌پردازیم. در حوزه دیجیتال به طور کلی سه نوع دانش و مهارت مورد نیاز است:

1) دانش فنی

2) دانش رسانه ای

3) دانش اجتماعی

توانایی هایی که نیروی انسانی در این زمینه کار می‌کنند به طوری است که اکثر مردم با آنها رابطه مستقیم دارند مثل ارائه خدمات، تبلیغ محصول،فروش کالا و…

بر اساس مقاله ای که Hitesh Motwani  در سال 2019 منتشر کرد او عقیده دارد که در دو دهه گذشته انقلاب دیجیتال به اوج خود رسیده است اما معتقد است که هنوز از پتانسیل کامل آن استفاده نشده است و هر روز در حال تکمیل است به همین دلیل این فضا می‌تواند محلی برای رقابت و کار باشد.

فضای دیجیتال یا سنتی

همانطور که گفتیم کسب و کار دیجیتال عبارت است از کلیه فعالیت هایی که در بستر اینترنت و در فضای آنلاین شکل می‌گیرد و بر اساس تکنولوژی های مبتنی بر وب توسعه می‌یابند. در تعریف ساده تر فعالیتی با استفاده از ابزارهای ارتباطی از راه دور است.

اما سرمایه انسانی که در این حوزه فعالیت میکند چه مزایایی نسبت به فضای سنتی دارد؟

مورد اول حمایت و انگیزه افراد در فضای آنلاین است که به دلیل گسترده بودن از انگیزه بیشتری برخوردارند. استارتاپ ها، تبلیغات و بازاریابی دیجیتال،تجارت الکترونیک، شبکه های اجتماعی و مهارت های نرم افزاری باعث بوجود آمدن بسیاری از فعالیت ها شده اند که به گسترش این حیطه منجر شده اند.

مورد بعدی سود دهی در دو حوزه دیجیتال و سنتی است. گردش‌های مالی نشان می‌دهد اگرچه این دو مورد مکمل هم‌اند اما تفاوت هایی هم دارند. مثلا یک کسب و کار سنتی عمدتا با برنامه از پیش تعیین شده شروع می‌شود اما کسب وکار آنلاین بیشتر از ایده، ریسک پذیری و آزمون و خطا شروع شده و به تدریج رشد می‌کنند یعنی در صورت شکست در هر کدام از زمینه ها به دلیل سرمایه گذاری بیشتر ضرر بیشتری شامل فضای سنتی می‌شود.

مورد سوم هم هزینه‌های تبلیغاتی است که در بستر اینترنت و بازاریابی دیجیتالی این مورد به دلیل همگانی بودن این فضا و در دسترس عام بودن به مراتب کمتر است.

با توجه به مواردی که گفته شد میتوان دریافت که فضای دیجیتال می‌تواند محیط بسیار مناسبی برای شروع فعالیت و کسب مهارت باشد و مدیران منابع انسانی هم سعی به ایجاد این محیط در کسب و کارهای خودشان را دارند چرا که در آینده جدایی از این حیطه هر فعالیتی را به سمت نابودی می‌کشاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *