دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

رفتارسازمانی

رفتارسازمانی به نحوه رفتار انسان‌ها در سازمان ها ، از جمله نحوه تعامل با یکدیگر ، و همچنین نحوه عملکرد آنها در ساختار سازمان ها برای انجام کارشان با رویکرد سیستمی متمرکز می شود. همچنین بصورت مطالعه رفتار انسان در محیط های سازمانی ، رابط بین رفتار انسان و سازمان و خود سازمان، تعربف می‌شود و یا رفتار سازمانی مستقیماً با درک ، پیش بینی و کنترل رفتار انسان در سازمان ها در ارتباط است.

همچنین در علم روان شناسی موضوع رفتار به شکلی با ثبات قابل اندازه گیری است و در اثر تجربه، یادگیری، در رفتار افراد شکل میگیرد که در محیط و همواره در حال تغییر و تکمیل است. کارکنان یک سازمان نیز بر اساس صداقت ،درستی و رفتار صحیح رهبران خود الگو میگیرند و نه آن چیزی که مطلوب رهبران است، این موضوع به خصوص در میان مدیران و رهبران تازه کار دیده می‌شود که به آنان پیشنهاد میشود دچار غرور کاذب نشده، همواره لیستی از عملکرد خود داشته باشد و رفتار حرفه ای خود را در مواجهه با کارکنان و چالش های سازمان مورد سنجش قرار دهند.
به عنوان مثال به گفته Debra Winger

عمده رفتارهای بد از ناامنی می‌آیند.
در سازمان و جامعه ای که امنیت زیر سوال رفته باشد آستانه اخلاق و استانداردهای رفتار درست افراد نیز کاهش می یابد.
انسان‌ها (نیروهای انسانی) در بقا، آسایش، احترام و … به دنبال امنیت پایدار هستند که گاهی تحت تاثیر برخی از رفتارهای نامناسب رهبران، مدیران، مسئولین و سرپرستان قرار می‌گیرند.

در نتیجه طیف گسترده ای از شیوه های مختلفی وجود دارد که رهبران و مدیران از آنها برای تأثیرگذاری بر کارکنان خود در رسیدن به اهداف سازمان استفاده می کنند.

از جمله روش‌های تأثیرگذاری و حفظ رفتارهای مطلوب در سازمان‎ها:

  • پرورش فرهنگ سازمانی صحیح
  • درک چگونگی توسعه رهبران بزرگ
  • پیدا کردن افراد مناسب
  • درک ماهیت و نیازهای کارمندان
  • حفظ رضایت شغلی
  • توسعه تیم‌ها با عملکرد بالا
  • حفظ عملکرد قوی
  • استفاده از رهبری درست

که این مورد رابطه مستقیمی با نوع گزینش کارکنان، نحوه تعامل و رفتار بین مدیر و فرد از نظر نوع پاداش و برابری که بین افراد سازمان برقرار میشود دارد

مدیران باید بتوانند توضیح دهند که چرا کارکنان به جای سایرین در برخی از رفتارها دخیل هستند، پیش بینی می کنند که چگونه کارکنان به اقدامات و تصمیمات مختلف واکنش نشان می دهند و بر نحوه رفتار کارکنان تأثیر می گذارند. ” این رشته سرشار از تحقیق ، یافته ها ، دستورالعمل ها و ابزارهایی است برای کارکنان که می توانند اهداف خود را روشن کنند ، درک کنند که چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در آنها و افزایش رضایت شغلی آنها می شود.
همچنین جهت بهره¬ وری بیشتر سیستم بایستی رابطه فرد با سازمان ارتباطي متقابل و دوطرفه باشد، و مدير موفق كسي است كه محيط فرهنگي سازمان خود را كه عاملي بسيار مؤثر در رفتارهاي كاركنان است عميقاً بشناسد و درك كند و آن را در جهت اجراي برنامه هاي سازمان بكار گيرد. حقوق و مزاياي افراد بايد بر اساس ماهيت شغل، تخصص، تجارب و عملكرد افراد در برابر تغييرات و برنامه ها معين شود. اگر عملكرد افراد به دقت ارزيابي نشود و مطابق شايستگي به آنان امتياز داده نشود در آن سازمان به تدريج فرهنگ كم كاري بوجود مي آيد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *