دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

بلوغ سازمانی در مدیریت دانش

اقتصاد امروز ب صورت گستره ای در حال وابسته شدن به دانش است و بر این محور میچرخد.علاوه بر این اطلاعات زیادی هستند که به صورت نامنظم و ساختار نیافته ای در سازمان وجود دارند و بخشی از سابقه سازمان هستند و میتوان از آن ها استفاده کرد تا نرخ بازگشت سرمایه را به صورت حداکثری افزایش داد.
افزایش حداکثری نرخ سرمایه را میتوان از طریق مدیریت دانش انجام داد.مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمانها در شناسایی ،انتخاب،سازماندهی مطالب و مهارت ها کمک شایانی میکند.و در واقتع هدف مدیریت دانش و استفاده آن در سازمان هم همین افزایش نرخ بازگشت سرمایه است.خود این نرخ و بهوبد آن نیز ازتباط مستقیمی با بلوغ سازمانی دارد.در واقع مدیریت مالی و بهره وری اقتصادی مهارتی است که تاثیر شگرفی در بلوغ سازمانی یک شرکت دارد.بنابراین اینگونه است که مدیریت دانش و بلوغ سازمانی باهمدگیر پیوند میخورند.اگر نمیدانید بلوغ سازمانی چیست و چه مراحلی دارد،پیشنهاد میکنیم برای فهم بهتر آن کلیک کنید.
اجرای موفق مدیریت دانش به چه چیزهایی بستگی دارد؟
اجرای موفق مدیریت دانش نیازمند اطلاع سازمان از وضعیت کنونی خود ،شناسایی عوامل کلیدی موفقیت و شناخت روابط بین این عوامل کلیدی است.همان چیزی در عمل ،نشان دهنده یک سازمان بالغ است.همین موضوع شانس اجرای پروژه ها را نیز افزایش میدهد .بنابراین واضح است ک اهمیت آن برای توسعه مجموعه میتواند در چه حدی بالا باشد.
علاوه بر این سازمان باید برای مدیریت دانش به طور مدام تغییرات محیطی را مورد پایش قرار دهد.در ادامه پایش باید بتواند تاثیر آنها را کنترل کند و همین است که دوباره این دو مفهوم را به هم مثصل میکند.زیرا از مهمترین و کلیدی ترین مهارت ها در بلوغ سازکانی،توانایی کنترل بحران و تغییرات ریز و درشت است
علاوه بر این خود مدیریت دانش ،فرآیندی است که نیاز به بلوغ در اجرا کردن آن دارد.دقیقا در همین نقطه است که ما با مفهوم بلوغ مدیریت دانش آشنا میشویم
ارزیابی بلوغ مدیریت دانش اجازه می‌دهد شرکت‌هایی که در حال اجرای پروژه‌های مدیریت دانش هستند، فعالیت‌های مدیریت دانش خود را به‌صورت جامع ارزیابی کنند و به‌صورت سیستماتیک و نظامند جایگاه و موقعیت خویش را در مدیریت دانش تشخیص دهند و دقیقا موانع پیشرفت را شناسایی و تغییرات و تنظیمات لازم را اجرا و منابع مورد نیاز برای رسیدن به مراحل بعدی را تعیین کنند. برای این منظور، سازمان‌ها به استفاده از مدل‌های ارزیابی بلوغ روی آورده‌اند.
یک مدل بلوغ مدیریت دانش به سازمان کمک می‌کند تا پیشرفت نسبی خود را در زمینه اجرای مدیریت دانش در سطحی مشروح‌تر ارزیابی کند. این مدل را می‌توان مجموعه‌ای از عناصر ساختارمند توصیف کرد که سطوح مختلف بلوغ مدیریت دانش در یک سازمان را تشریح می‌کنند. بنابراین مدل بلوغ مدیریت دانش، شناختی از سطوح بلوغ مدیریت دانش هر سازمان براساس ارتباط آن با مجموعه‌ای از فعالیت‌های مدیریت دانش استاندارد ایجاد می‌کند.
مدلهای بلوغ مدیریت دانش بسیار گسترده هستند.علاوه بر آن ویژگی های مختلفی دارند که در حوصله این متن نمیگنجد.مهم این است که در ابتدا توانایی فهم ارتباط بین بلوغ سازمانی و مدیریت دانش و اهمیت این دو را درک کرده باشیم.در مرحله بعد میتوان مذلهای اجرایی این مفاهیم را بررسی و مطالعه کرد که در پست های بعدی آنرا مطالعه خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *