دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

مسیر شغلی خودرا چگونه مدیریت کنیم؟

مسیر شغلی ،عبارت است از شغل هایی که در طول یک دوره از زندگی بصورت متوالی یک فرد پشت سر میگذارد. در منبعی دیگر مسیر شغلی را این گونه تعریف کرده است که مسیر کسب و کار یک فرد یعنی رشد فرد در سازمان و یا مجموعه ای که در آن فعالیت دارد.

حال اگر بخواهیم مسیر شغلی خود را مدیریت کنیم باید مطمئن شویم جایگاه کسب و کار فعلی ،رضایت زندگی امروز و اهداف بلند مدت آینده را برآورد میکند. بنابراین به عبارتی مدیریت مسیر شغلی یعنی اطمینان از کسب و کار خود در زندگی امروز و فردا. این اطمینان در طول زندگی به یک باره به وجود نمی آید بلکه فرآیندی ست که در طول زندگی ادامه دارد.

بنابراین برای بیمه کردن زندگی و رفاه خود و خانواده و کنترل آینده بهتر است از همین الان تصمیم به مدیریت مسیر کسب و کار خود بگیریم.

اگر فکر میکنید که بر سرنوشت خود کنترلی ندارید و آن را به دست تقدیر سپرده اید باید این را بپذیرید که در زندگی خود سرگردان هستید و باید منتظر بر گل نشستن کشتی زندگی خود باشید.

یافتن مسیر شغلی به راحتی تطبیق استعدادها و توانایی ها با یک کسب و کار نیست و برای یافتن و درک آن باید انرژی بیشتری صرف شود.گاهی توانایی های ما با چیزهایی که به ما انگیزه میدهند برای ادامه ی راه هماهنگ نیستند بنابراین استعدادها ادله ی خوبی برای انتخاب مسیر شغل و زندگی نخواهند بود. در نهایت این شما هستید که میتوانید ارزیابی کنید که آیا توانایی و علاقمندی شما در مسیر شغلی برای شما هیجان انگیز هست یا خیر؟ آیا این استعداد اگر تبدیل به کسب و کار شود برای شما کسل کننده نخواهد شد؟

این سوالات و بسیاری دیگر سوال ها یی ست که باید در ابتدای راه از خودمان بپرسیم و تا بعد شروع مسیر بتوانیم  راحت تر آن را مدیریت کنیم. برای انتخاب درست حتما باید به فاکتورها ای نظیر خلاقیت در کار آفرینی ، اختیار عمل و استقلال، امنیت و ثبات و از خود گذشتگی در رسیدن به هدف توجه کرد.

در مسیر شغلی خود ابتکار عمل داشته باشید

برای داشتن ابتکار و خلاقیت در مسیر موفقیت خود رویا پرداز باشید. رویا پردازی به شما جسارت میدهد و به دنبال آن به شما این امر را تلقین میکند که میتوانید کار جدید و مبتکرانه مورد نظر خود را انجام دهید.

در مدیریت مسیر شغلی مراقب باشید که از مسئولیت‌ های مهم خود غافل نشوید و همیشه مراقب تاثیرات بسیاری که کارها و تغییرات شما بر روی همکاران تان دارند باشید چرا که علاوه بر خودتان اطرافیان ،ازجمله همکاران تان بر مدیریت و تمرکز شما بر روی مسیر شغلی تان تاثیر دارند..

 

توجه و حمایت دیگران را در مسیر شغلی  جلب کنید

زمانی که در حال حرکت رو به جلو و پیشرفت هستید چیزی که در مسیر رشدی شما اهمیت دارد این است که علاوه بر خودتان دیگران هم در جریان رشد و موفقیت های تان قرار بگیرند. این کار علاوه بر جلب اعتماد دیگران نسبت به شما، باعث میشود که زمان پاداش و ترفیع از قافله عقب نمانید . دقت کنید که برای دیده شدن و جلب اعتماد باید از سیاستها و استراتژی خاص این کار استفاده کنید و زمانیکه در بین اطرافیان از جمله همکاران و رئیس محل کارتان مورد توجه قرار گرفتید می توانید از ترفیع پاداش و حتی افزایش حقوق صحبت کنید.

 در مسیر خود همیشه نفر اول بازی باشید!

برای ادامه دار شدن پیشرفت در مسیر شغلی فراموش نکنید که همیشه شماره یک کسب و کار خود باشید و به عبارتی دانای کل شوید تا همه برای کسب تجربیات به شما مراجعه کنند. در غیر این صورت و به مرور زمان  رقیب های شما به سرعت پیشرفت خواهند کرد و شما از چرخه ی بازی به خارج رانده خواهید شد.

در نهایت چیزی ک در زمینه ی مدیریت مسیر شغلی به شما بسیار کمک میکند صبر و تلاش مستمر است و بتوانید با کار سخت انگیزه تان را بالا نگه دارید و ناامید نشوید.

 

چه زمانی به هدف میرسیم 

زمانی که پس از مدتها به هدفی که منتظر آن بودیم میرسیم در می یابیم که آن قدرها هم که فکر میکردیم دست نیافتنی نبود ولی هیچگاه نباید تصور کنیم تلاش کافی هست بلکه بعد از رسیدن به هدف مورد نظر بلافاصله هدف دیگری برای خود مشخص کنیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم. این کار نه تنها باعث مدیریت و موفقیت مسیر شغلی شما میشود بلکه شما را از بی هدفی و سرگردانی در مسیر زندگی نجات میدهد. بنابراین همیشه هدف دار زندگی کنید و دست از تلاش بر ندارید.

پس شروع کنید و خودتان را برای یک بازی به طول زندگیتان آماده کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *